אודות המגמה

בתחילתו של האלף השלישי, בעידן שבו מרכזיותם של אמצעי התקשורת, מוסדותיהם והשפעתם אינה מוטלת בספק, גדל הצורך להקנות ידע, לעודד ולטפח יצירתיות ולטפח יכולת ביקורתיות בתחום.

מטרת תכנית הלימודים היא להפוך את תלמיד התקשורת ל"חיית" תקשורת המחובר למציאות החברתית והפוליטית, היודע להעריך, לסנן ולבקר את המידע, מתוך שיטפון המידע המציף אותנו מכל ערוצי התקשורת. המטרה היא לגרום לתלמיד להתחבר לחוויה המרכזית שבמגע עם תקשורת.

לחוויה זו מתחברים התלמידים דרך לימוד נושאים מגוונים כמו אינטרנט ורשתות חברתיות, חדשות ותעודה, ז'אנרים בטלוויזיה ובקולנוע, פרסומות, תכניות בידור, שיווק ופרסום. בנוסף, בכל שנה נפגשים התלמידים עם עיתונאים, מגישי תכניות טלוויזיה, כוכבי טלוויזיה, בימאים ומפיקים. מסיירים במערכות עיתון וערוצי החדשות בטלוויזיה ומשתתפים בהקלטת תכניות. כלומר, תכנית הלימודים משלבת מגע עם עולם התקשורת הממשי. אחת לשנה יוצאים כל תלמידי תקשורת ליומיים סמינר לתקשורת, בו הם משתתפים בסדנאות המופעלות ע"י עיתונאים, בימאים ואנשי קולנוע.

נקודת המוצא של תכנית הלימודים היא שחווית הצפייה בטלוויזיה והגלישה באינטרנט הינן, לטוב ולרע, חווייתו המרכזית של התלמיד – צרכן התקשורת. התכנית מתמקדת במדיום הטלוויזיוני כיוון שהדומיננטית של הטלוויזיה ומרכזיותה בחברה מחייבים עיסוק מיוחד בה, וכן מכיוון שזהו מדיום נוח להמחשה הניתן ליצור באמצעותו חווית לימודים עשירה.

מגמת התקשורת הינה מגמה דינאמית ומשתנה בהתאם למציאות המשתנה, והיא יוצקת לתוכה תכנים שעל סדר היום הציבורי העכשווי. מדובר כאן בהוויית חיים שוטפת ואקטיבית, המספקת לתלמידים דוגמאות עדכניות ורלוואנטיות לתלמידים.

חדירת האינטרנט ומערכות התקשורת האינטראקטיביות משנות אף הן את מפת התקשורת, את אפשרויות התקשורת ואת ההשלכות החברתיות הנובעות מהחדרת טכנולוגיות אלה. תכנית לימודים זו, הנעשית במסגרת המסלול הטכנולוגי של משרד החינוך, מדגישה את אמצעי התקשורת בעידן של התפרצות מידע ובמסגרת השינויים הרבים המציפים תחום זה.

רכזת המגמה: איריס בן נתן עודד

תקשורת: טל סיני ושירן דינור

קולנוע: צליל תמים

ניו מדיה: שי הללי