CRASH

"653 נפצעים מרכיבה על מאופניים חשמליים ב2016, עלייה של 37% מ2015"

עשרות פצועים בשנה מרכיבה על אופניים חשמליים בכביש, האם החוק באמת שומר עלינו?

מאת: סבסטיאן לוי, בן בוביס, עומר צפדיה, עידו דגן

ב-2016 חוקק חוק חדש שנועד, לכאורה, להקטין את מספר הפצועים לרכיבה על אופניים חשמליים. ב-2016 אף חלה עלייה של 37% מ2015 בה נפצעו 653 אנשים מרכיבה על אופניים חשמליים וקורקינטים.

אז מה בעצם החוק החדש אומר?

כביש: רכיבה בצידו הימני על מנת שלא להפריע לתנועה (ולסכן את הרוכב) ובהתאם לחוקי התנועה.

מדרכה: על גבי מדרכה חל איסור מוחלט לרכוב בכל סוג של כלי רכב ממונע. ההחרגה היחידה נוגעת לרחובות בהם אין שבילי או נתיבי אופניים ואינם ממותני תנועה מותר לאופניים רגילים בלבד, רכינוע (סגווי) והוברבורד לנסוע על גבי המדרכה.

מעבר חצייה: החוק אוסר חצייה של הכביש בנסיעה בכל סוג של אופניים או קורקינט על גבי מעבר חציה רגיל. יש לרדת מהכלי ולחצות בהליכה בלבד. חציה ברכיבה מותרת רק במעברי חציה ייעודיים ומסומנים עבור הרוכבים.

הקמפיין שיצרנו הוא תגובה לחוק זה. אנו חושבים שחוק זה מסכן את רוכבי האופניים החשמליים לפי נתונים של אתר משרד התחבורה יש בישראל  8500 קילומטר של כבישים בישראל לעומת 450 קילומטר של שבילי אופניים. החוק אף אומר שרוכבי האופניים חייבים לנסוע בכביש בצד הימני, אזור שנחשב ל"שטח מת" על פי נהגים. אזור שאותו הם לא רואים, הלא נמצא בטווח הראייה שלהם.

 

לפי נתונים אלה אין מספיק תשתיות מפותחות בישראל של שבילי אופניים, הנתון העוד יותר מדאיג: על כל 19 כבישים יש מסלול אופניים אחד, מה שאומר שלפי החוק החדש ברוב האזורים, רוכבי האופניים ימצאו את עצמם על הכביש בסכנה מבלי שיש להם ניסיון בכביש, או שביל אופניים כתחליף לכביש.